سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی
سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی

روبر برسون robert bresson


Your film -let people feel the soul and the heart there, but let it be made like a work of hands

پرواز صبح یک شنبه در بخش مسابقه چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی

مستند پرواز صبح یک شنبه به کارگزدانی محمود شهبازی به بخش مسابقه چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی راه یافت. اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه جایزه بزرگ شهید آوینی متشکل از آقایان محمد صدری، ابراهیم داروغه زاده، داریوش یاری، جهانگیر خسروشاهی و رضا دادویـــی، پس از بازبینی 348 فیلم مستند ارسالی به دبیرخانه این رویداد، 42 فیلم را برای رقابت در بخش مسابقه برگزیدند. 

رهبر امامدادی(فیلمبردار گروه سینماتوگرافی) کار تصویربرداری این فیلم را انجام داده است. 

ضمن تبریک، موفقیت بیشتری برای محمود شهبازی آرزومندیم.

معرفی عوامل قطعی فیلم "14 فیلم"

14 فیلم اکنونترین پروژه گروه سینماتوگرافی ست که در آبان ماه بخلق خواهد آمد

این فیلم توسط محمد رضا رکن الدینی آفرینش می شود

تصویر و نور: رهبر امامدادی

همراه تصویر و نور: داود مرزی زاده

صدا: امین درستکار

مدیر تولید: غلامرضا رحیمی

همراه کارگردان: ؟ 

مدل؟

تهیه کننده: همه ما

پیوند و آفرینش: محمدرضا رکن الدینی

تهیه خواهد شد در: گروه سینماگرافی

سینمای برزیل: "زندگی سخت" ساخته ی نلسون پریرا دوس سانتوس

نشانه شناسی: کدام نشانه تر از این؟ 

اشارت ها موجزند؛ اشارت ها ساده اند. خانواده راه نافرجام ادامه می دهند تا سگ راهی بیابد. در انتهای دشت نگاه زن خیره می ماند؛ زن: "چیزی در سطح زمین است!" 

آری لاشخورها سرنوشت زن و مردش و دو کودکش را برایشان ترسیم میکنند. راه نافرجام ناچارن به نافرجامی دیگر ادامه می یابد. 

زمان میگریزد و آنها ایستا تر... بی آنکه "فید" و ایمپوز و "دیزالو". برشها قطع که نه، تو گویی پیوند. 

کودک و نگاهش به پدر: سایه پدر آویزان است. پیوند به خورشید و پیوند به کودک؛ نگاه کودک: سایه پدر کوتاه تر! این ایجاز ریشه در تمام فیلم دارد و بالاخص سکانس نخست. 

دوربین در مقام تک تک شخصیتها میشود. و حتا سگ؛ که بر موش چشم دارد تا به دامش می اندازد. 

و بیابان که بر خود نگاه داشته است. نلسون پریرا دوس سانتوس هم هست. زیر آفتاب سوزان؛ با تمام گروهش. بی استودیو و گریم ها و دکورها: بر ضد جهان ساختگی. 

کشمکش بر سر گرفتن یا نگرفتن موش است؛ نقطه  عطف. و ورود به پرده دوم را همین موش است که می آفریند. و صد البته سگ فیلم.  

فیلم سرشار از لحظات "بی خاصیت" داستانی است. بی آنکه تعمدی در بین باشد. 

فیلم ادعای روشنفکرانه ندارد و بار فلسفی به دوش نمی کشد و حرف مفت نمی بافد. اما حرفش جهان را به صدا و گوش می آورد؛ بی دیالوگهای غلوآمیز. 

فیلم از راه نگاههای هماهنگ خانواده است که به خلق می آید. و حرفی موجز، و پر اندیشه(بی فلسفه نمایشی) جان کلام میگوید. 

زن پس از گرسنگی و نیافتن طعامی هر چند قلیل: "انقد خوردیم که فربه شدیم" 

این همراه میشود با خنده ی تمامی آنها که گرسنگی و شاید چونان "خولیو برسانه" زیبایی شناسی گرسنگی را به بازی و شوخی و تمسخر می گیرند. چون برگمان که مرگ را ب بازی فرا می خواند و زندگی را تقدیم میکند.


برای"تو"

مانوئل دی اولیوبرا

کلاهت را بگذار تا به احترامت بایستیم! برای 70 سال فیلمسازیت


Robert Bresson روبر برسون

Cinema and theater are in a similar place when both the stump disappear


شناخت فیلمنامه(3) : بررسی شخصیت

سومین نشست تخصصی شناخت فیلمنامه روز 3شنبه 23 مهر ماه 1392 ساعت 18 در حوزه هنری برگزار می شود. 

بررسی شخصیت، موضوع مورد بحث هفته می باشد. 

در ادامه فیلم"زندگی سخت" اثر نلسون پریرا دوس سانتوس محصول سینما نوو برزیل نمایش داده خواهد شد. 

این نشست در ادامه برنامه های کانون فیلم حوزه هنری استان هرمزگان است که با همکاری "گروه سینماتوگرافی" برگزارمیشود. 

آدرس: روبرو اداره آگاهی. حوزه هنری استان هرمزگان

افتخاری دیگر برای کور سو: فیلمی که دوست داشتم

فیلم کوتاه داستانی «کورسو» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امید عبداللهی، نامزد دریافت جایزه «گراند آف» لهستان در رشته تصویربرداری شد.