سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی
سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی

روبر برسون

همواره خلق و تولید : ضد ناتورالیست


film

ینمایش خصوصی میزارم. انقد خصوصی : ثبت نام!



نمایی از "فیلم"

43min

1392

تقدم به روبر برسون و اسنو

نمایش فیلم جام حسنلو : محمدرضا اصلانی

نشست تخصصی "روایت در سینمای مستند" با نمایش فیلم ((جام حسنلو)) ساخته محمدرضا اصلانی

سه شنبه 21 خرداد ماه 1392 نشست تخصصی روایت در سینمای مستند با محوریت فیلم "جام حسنلو" ساخته محمدرضا اصلانی در حوزه هنری استان هرمزگان برگزار شد. در این نشست که با حضور منصور نعیمی، عبدالله خداکریمی، مجید ذاکری، امین درستکار و تنی چند از مخاطبان جدی سینمای فاخر برگزار شد، ابتدا در خصوص واژه های " مستند و روایت" گفتگوهایی صورت پذیرفت؛ سپس در پایان و پس از نمایش مستند "جام حسنلو" چگونگی روایت در سینمای مستند مورد بررسی قرار گرفت. "جام حسنلو عتیقه ایست از اواخر هزاره ی دوم پیش از میلاد و در دژی درحسنلو واقع در جنوب دریاچه ی رضائیه کشف شد."

آنچه که در نگاه اول(و بظاهر)از نقوش روی جام بر می آید، تصویرزندگی مردم آنزمان با بهره جویی از اساطیر و الهه های باستان است. در این جام که 21 سانتی متر از فضای مادی جهان را بخود اختصاص داده است، میشود جنگ، جشن و آیینهای بسیاری را یافت.

محمدرضا اصلانی اما دید خود را فراتر برده و با یافتن شباهتهایی میان اتفاقات و روایت روی جام، روایت دست نخورده عطار از حسین منصور، اپرای "روح و جسم" اثر دل کاوالیه ره  و روایت امور معاصر( هیتلر و خونریزی هایش همراه با زندگی روزمره مردم و...) باب گفتگو را میان آنها می گشایدو اساس کارش را(علاوه بر فرمگرایی ناب) بر پرسش می نهد.

این فیلم در سال 1346 به تهیه کنندگی تلویزیون ملی ایران ساخته شد.

نشست تخصصی "روایت در سینمای مستند"  در ادامه برنامه های هفتگی  واحد تصویری حوزه هنری استان هرمزگان برگزار شد.