سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی
سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی

زن می آفریند: برداشتی دوباره از نخستین فیلم بلند من


زن می آفریند نخستین فیلم بلند محمدرضا رکن الدینی باز سازی خواهد شد. 

زن می آفریند محصول  90 می باشد که 97 دقیقه زمان جهان بخویش داشت

محمدرضا اصلانی این اثر را بعنوان اولین  فیلم تجربی به معنی دقیق آن، شناختند

مدل فیلم دوم زبیده گردکانی و تصویر و نورش امام دادی 

مکانها همگی  هرمز

شکستن امواج شاید شکستن ارواح!

چگونه میشود در این سالهای بسی غریب، لارس بر تو و ارواحت چنگ میشود به عذاب

چگونه نمیشود سینمای اکنون؟ 

گمانم ملت بهت زده در کابوی و ایستوود و کلیف و لئونه و جلوه های بی ویژه از دریچه فلسفه! 

چگونه سینما جایی بر ما می شود و بی گاهی هیچ. 

هیچ از پوچ و بی مایه و بی استخوان 

استخوان ساخت 

استخوان ساخت 

بی استخوان شکل و ساخت    ار. 

بگریید بر نوستالژی کودکانه ناراست

نمایش مستند روزی مردی بود

نمایش مستند روزی مردی بود به کارگردانی

محمدرضا رکن الدینی قلعه دژ

فردا ساعت 10 صبح 

جهاد دانشگاهی 

ورود برای ملت بلا مانع میباشد

واحد تصویری حوزه هنری برنامه ریزی  و اجرای این نمایش فیلم را عهده دار هستند. 


برایم دعا بکنید

جایگاه دوربین در سینمای محمدرضا اصلانی: به قریب

سینمای ایران از ابتدا تا حتی اکنون 12 /1 / 94 از چشم دوربین به چشم خودشان و امر حاکم بهره برده اند. البته جهان سینما همواره چنین. 

در این میان روبر برسون، بلا تار، یانچو و اندکی گدار و استاد سرگئی پاراجانف به همراه اصلانی بی اهمیت دادن سینمای هرزه و دروغ گرا، خود را نه با موضوعات و شکل شان که با نگاه دوربین شان به دل جمعیت خویش زده اند. هر چند جمعیت جهان طی دوران خویش، اینان را از خود دور نگه داشته. چرا که همه به صرف موضوع و داستان را می بینییم و قهرمان بازی. 

محمدرضا اصلانی با چشم و گوش سینما، به ذهنمان مسلسل میشود. گاهی  آزار میدهد اندیشه(؟) کاهل ما را و حرکتش میدهد ذهن سست مان. 

آزاری از پی نادانی ما. اصلانی ابتدا برای ما چیزی ندارد: داستان ، بازیگری، دکور، هیجان و ریتم خوشایند و ... 

غافل از چشم و گوش سینما که از دوربین اش میشود! دوربینی که دیگر همه جا حاضر همه چیز فهم از پیش و دانای حاکم نشاید. کلا کلا کلا کلا. 

به زودی ادامه خاهیم شد 

کودنها مشغول به کارند : این ملک متعلق به محمدرضا اصلانی نیست.


تو گویی عمدی به کار بوده است و دستی. 

غریبتر از نخستین روزهای بی برسون در پاریس. آه پاریس! چقدر با سودابه بنوش شدید تلخی اش را، قهوه یی... 

در میان بلوف های مردان سینمای موجی ایران، به دلت میخندی به ریش شان، به خند. 

گاهی همیشه دلم به توست و اکنون سودابه نیز. تیزاب یید میان دو وضعیت ما: 57 

کاش و دوباره کاش و لعنت به تمام کاش هایی بی تمام من....  

خطایی که تو و ثوابی که موجی های ما: سنگام ، فورد و ایستوود ! آنروزها که تو مدام رنه مدام برسون و مدام یانچو. 

ثواب تو اما نه از برابر شدن و گریختن به تمام از ساده گی کودن ها. 

به آغاز کلمه بود و صدا بود.بار ثوابت. 

چشم تو نه به چرانی و اربابی. و آیینه ناراست و چراغ ناراست. 

و تو بر قامت جهان ایستاده ایی به آبرویی ک برسون و تار و یانچو و جارمن و هرتس و رنه و یانچو 

"جشنواره خورشید" ویژه فیلمهای تجربی می شود

جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید مختص فیلمهای تجربی می شود.

این جشنواره که در چهار دوره پیشین خود با رویکرد شناسایی، تقدیر و حمایت از فیلمهای کوتاه مستقل، خلاق، هنری، پیشرو و تجربه گرا برگزار شده است در پنجمین دوره خود تنها پذیرای فیلمهای تجربی خواهد بود.

تلاش این جشنواره بر این است که با جذب و نمایش فیلمهای کوتاه، مستند و انیمیشن مستقل با ساختار تجربی و خلاقانه در جهت تأکید بر ضرورت گسترش تولید این آثار ارزشمند سینمای ایران و معرفی این سینما بعنوان سینمای مبتنی بر اندیشه و خلاقیت به جامعه بین المللی گام بردارد.

مهدی یارمحمدی موسس و دبیر چهار دوره این جشنواره در این باره گفت: پس از جلسات کارشناسی و گفت و گو با اساتید، پژوهشگران و کارشناسان زبده در خصوص ادامه روند برگزاری این جشنواره، در جهت ارزش نهادن بر سینمای خلاق، تجربه گرا و اندیشه مند ایران تصمیم گرفتیم این جشنواره را بعنوان  رویداد ویژه سینمای کوتاه مستقل تجربی برگزار نماییم.

وی گفت: این جشنواره از پنجمین دوره خود پذیرای فیلمهای کوتاه اعم از :داستانی، مستند، انیمیشن و ویدئوآرت خواهد بود با این نکته که کلیه این آثار می بایست رویکردی خلاق، تجربه گرا، پیشرو و هنری داشته باشند. این تلاشی است در ادامه راهی که جشنواره خورشید برای معرفی فیلمسازان نخبه و آثار ارزشمند خردگرا و نوآور بعنوان تصویر صحیح از سینمای موثر و جریان ساز ایران به جامعه بین المللی دنبال می کند.

مدیر پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل در ادامه افزود: سینمای کوتاه در جامعه بین المللی امروز بعنوان یک اتاق فکر عمل می کند و فضایی است برای ابراز ایده ها و نگاه های شخصی متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، که بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را بسوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند. بر این باوریم که آینده از آن فیلمسازان اندیشمند است و جشنواره خورشید بعنوان تنها جشنواره ویژه فیلمهای تجربی در ایران در رسیدن به این اهداف تمام توان خود را بکار خواهد گرفت.

وی درباره روند برگزاری این جشنواره در پنجمین دوره خود گفت: جای بسی خوشبختی است که حضور استاد فرزانه و پیشکسوت جناب آقای محمدرضا اصلانی که از مهمترین متفکران سینمای تجربی در ایران است را بعنوان رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره اعلام نمایم که بی تردید حضور و راهنمایی های این بزرگوار چراغ راه این جشنواره خواهد بود. لازم به ذکر است که جزئیات بیشتر در زمینه برگزاری جشنواره همزمان با اعلام فراخوان در سایت WWW.SHORTFILMSUPPORT.COM در اردیبهشت ماه سال آتی به اطلاع فیلمسازان محترم و دیگر علاقه مندان خواهد رسید.