سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی
سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی

گوئرنیکا

اندکی پیش از این،

ک؛

یکدیگر را به ضیافت بردیم؛

پابلو!

مجسمه طرح تابلو

تابلو

تابلو

تابلو....

قبول!

آلن پیشتر از ما بود؛

از چرخ گردون


(گردونه ی مهر)


21 سانت

جام

شرابی 2هزار ساله

پیش از ناجی ی

ژان!


لیکن پابلو بیشتر بود

چیره تر بود

به تو

بود!



آلن!

پیش از نخستین نگاه مان

به سراغ جام رفتیم

ت

پ

ه

ح

س

ن

..

به روبر اگر باشد

باز تولید است!

کاش می آفریدی :

سینماتوگرافی!

لیکن کاسارس

چه نیک بود

لحنش و چه بجا!

و تیرهایی که از کمان آغشه بخون

بیرون آمدند؛

آلن

تو نوشتی اینها اما،

بازتولید!

پابلو بیش از تو بود

بود

بود؛

و تو چه پاک به اعتراف رسیدی،

در نخستین!

پابلو بیش از تو بود

لیکن جام بیش از ما نبود!

که با ما جام شد،

به هزاره ها شد؛

جام با ما جام شد...

ما بیشتر بودیم :

آفرینشگر

سینماتوگرافی!

تو اما سپس ها :

شگفت آور :

سال گذشته ...

آه عشق من!

به سراغت خواهم آمد....





نظرات 1 + ارسال نظر
رامین اعلایی دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:58 http://filmik.blogfa.com

بسیار پیچیده نوشتی دادا جانم.زیاد متوجه نشدم.بهم بگو چی میخاستی بگی

نگاهی بود به گوئرنیکا آلن رنه و اینکه یک اثر بازتولید بود ونه تولید! فیلم با نگاهی به مجسمه هایی، طرحها و تابلو گوئرنیکا(زمان جنگ داخلی اسپانیا) از پیکاسو ساخته شده که بیانگر ویرانی شهر گوئرنیکاست به مدت 3ساعت و نیم! توسط هواپیمای نازی ها
از اونطرف خیلی ها اعتقاد دارند که جام حسنلو از گو.ئرنیکا وام گرفته و این در حالیه که اصلانی این فیلمو اصلا ندیده بوده! خواستم با توجه به تعلق خاطر به برسون و نگاهش، بررسی اندکی میانشون کرده باشم. اینکه رنه از اصلانی پیشروتره اما جام حسنلو بسیار جلوتر از گوئرنیکاست! به دلیل اینه آلن رنه تمامن محو تابلو و همچنین کارای پیکاسو میشه و این در حالی که محمدرضا اصلانی فراتر از نقوش روی جام حرکت میکنه البته نقوش تاثیر مهمی دارند لیکن سوار بر کارگردان نیستند!

بیشتر دلنوشته بودمیدانم که به نوشته هایت نمیرسم داداجان...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد