سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی
سینمای آوانگارد

سینمای آوانگارد

روبر برسون : محمدرضا اصلانی

دلنوشته یی بر نسل، کار: " امین درستکار"

محمد علی قویدل در نمایی از فیلم نسل. محصول 1386 گروه سینماتوگرافی 


فیلم "نسل" نخستین فیلم گروه سینماتوگرافی و اولین داشته های جناب درستکار در واکنش به روبر برسون ساخته شد. برسون که بت تمام ما در آن سالها بود{مگر در این سالها نیست!؟}این فیلم که روایت گذران زندگی و ادامه دادن به ناچار آن است، از سه شعر ژاک پره ور بهره میبرد. که مهمترینش "خانوادگی".

جایزه بهترین فیلم شاعرانه، کمترین لطفی بود که نصیب کارگردان شد.

در مورد نسل نمیتوان داستانی به تعریف داشت.  هر چند بسیار واضح ابتدا تا انتهایش را رو میکند. اما فیلم با صداهای خود و لحن گفتارش است که به پیش میشود.

گفتاری عاری از هر گونه اطلاعات صرف، و بدون اجرایی در مسیر قلاب انداختن به حس مخاطب. که بر عکس و در مخالفت با فضای شاعرانه، بسیار سرد و بی روح و نعره کشان؛ تو گویی ضد شعر!

امین درستکار به جای اختیار داشتن روابط داستانی و دغدغه پیچ و تاب اش، عناصر طبیعی را مدتی به عاریه می دارد: کوه و خورشید و بیابان و زمین! اینها ماتریال اوست. و بی آنکه تغییری در اشکال آنها ایجاد نماید تازه شان میکند: " آفرینشگری به معنای تغییر شکل یا ابداع امور و اشخاص نیست؛ بلکه ایجاد روابط نو میان آنهاست" یا چیزی شبیه بهمین از روبر برسون.

اولین درس او(کارگردان "نسل") از روبرت بزرگ همین است. بی آنکه بر سر دانشگاه دیواری اش بنشیند. البته تاثیر اصلانی(گفته هایش و فیلمها) در این مسیر بی انکار.

در ادامه روند، موسیقی نیز بی جاست: حرام! تفسیر شخصیتها بی هوده. از بابت ارتفاع زوایا یا صحنه پردازی بدروغ و نادان مابانه.

دوربین در ابتدا با چشم شخصیت کودک فیلم(رامین جعفری) مواجهه میشود: کشف دوربین و ترد او(او به معنای "شخصیت دوربینی)  توسط انسان نوین ما از دزدکی دیدنهاش؛ حاکمیت محضش و گوش بامر اش شدن.  

به همین علت گفتار فیلم از دوربین سوا میشود. آنچه او میگوید، دوربین گاها به ثمر ش نمیدهد! "وقتی پسر بازگردد به پدرش کار می کند" دوربین اما به خوابگاه ابدی میشود.

غریب اینکه ما ابدا زمان و مکان را از کف میبریم! این اتفاق کجاست، مکانش؟ زمانش به کدام؟

همه اینها در 3 دقیقه تصویر و صدا شده اند.

گاهی میتوان سینما را مضحک  ترین "چیز" زمین خواند با خیل دقایق عبث اش! نا فهمی خودشان به مخاطب مربوط... برای فهم یک داستان چه زمانهامان که هدر نشد.

امین درستکار نیز درس بزرگی ست به تمامیِ چنین سینمایی 


مشخصات اثر

نام فیلم: نسل

تصویر بردار: علی محسنی

مونتاژ : درستکار

چهره ها: قویدل، رامین، جلیل 

زمان: 3 دقیقه 

محصول 1386/87 

تهیه شده در : گروه سینماتوگرافی(بنیاد سینمای آوانگارد فعلی) 

نظرات 1 + ارسال نظر
امین دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 15:58

چه سالهای خوبی بود، یادش به خیر. ممنونم ازت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد